Cum m-am îndrăgostit de măștile lui D.

Arta conversației

Cu D. totul a fost imprevizibil și vulcanic, un fenomen al naturii pe care nu ai cum să îl suspectezi, indiferent de  cât de avansată ar fi tehnologia pe care o deții și care îți tulbură instant și brutal traiectoria. Nu aveam de gând să îi spun mai mult de două replici, pentru că erau suficiente ca să îmi îi adresez o întrebare complet pragmatică la care se întâmpla să aibă răspunsul. Fără niciun motiv, dintr-o dată, propozițiile scurte s-au transformat în fraze, paragrafe,  idei, în dialog. D. este, cu siguranță, omul cuvintelor, un adevărat artist care își mânuiește cu măiestrie uneltele și creează capodopere. Am fost atât de captivată încât a părut că am aterizat într-o buclă atemporală, iar când mi-am revenit am realizat că au trecut 5 ore în care am vorbit cu un străin despre nimic. Chimia verbală a fost primul indicator al substanței pe care o intuiam în D., primul factor de mister și primul impuls. A fost, de asemenea, și prima mască. D. ar putea să vorbească ore, zile, vieți, despre lucruri, să te facă și pe tine să faci același lucru, fără să se dea de gol vreo clipă că informația pe care o dezvăluie, de fapt, despre el, este egală cu zero. D. știe să pună întrebări, știe să facă totul despre tine ca să nu cumva să se ajungă la el. D. este e un zeu al cuvintelor pentru că fără ele nu ar putea trăi, pentru că ele îi construiesc zidul pe care îl folosește ca să se izoleze.  M-am îndrăgostit de cuvintele lui D., fără să mă îndrăgostesc de fapt de el, pentru că el stătea în permanență ascuns în spatele lor și nu aveam cum să-i văd vreodată adevăratul chip.

Deschiderea

                ,,Eu sunt ca o carte deschisă. Tot ce trebuie să faci este să știi să citești”

Așa spunea D. despre el, susținea cu tărie că el nu are secrete, că oferă transparență completă, atâta timp cât știai să pui întrebările potrivite. D. este un om popular tocmai pentru că oamenii îl percep ca fiind atât de deschis. Uite-l cât de ușor își asumă defectele și calitățile, cât de onest vorbește despre el, fără perdea chiar, se gândesc  ei. Lumea îl place pe D. pentru că spune totul cu atâta lejeritate.Sigur că o face, nu s-a sfiit să îmi spună câte relații a avut, ce s-a întâmplat în fiecare, nu l-a deranjat să îmi spună complexele lui,  nu i-a fost teamă să mă critice, să se autocritice.  D. atrage prin această viziune atât de clară asupra lumii, nu îți vine să crezi că un om e atât de conștient de propria persoană și de realitatea care îl înconjoară. El îți spune tot, dar tu ești unicul responsabil de interpretare, nu o să fii în niciun moment ghidat. Îți oferă informația brută, nu te ajută să o și procesezi. Nu îți spune cum s-a simțit vreodată, cum l-au influentat experiențele, ce gândește acum, ce vrea cu adevărat, de ce îi e frică și ce poți să faci ca să îl liniștești, cum ajunge să fie deprimat și cum să te comporți cu el când e așa, cum să îi pătrunzi în spațiu.

                                                            ,,I have issues. Big issues”

Când mi-a spus asta prima oară, i-am replicat senin că nu-mi pasă, pentru că vedeam lumină, nu știam că e doar o iluzie optică și de fapt ascundea numai întuneric. M-am îndrăgostit de cărarea complet accesibilă pe care o deschidea D., fără să ajung să străbat adevăratul labirint prin care se ajungea la bine protejatul,  adevărat drum.

Talentul relațional

    ,,Eu nu înțeleg de ce oamenii cred că sunt extrovertit. Sunt al naibii de introvertit, numai că                                                                       sunt un introvertit social”

D. mi-am mărturisit asta într-un moment tipic lui în care se simțea neînțeles. D. trăia cu credința că nu poate fi niciodată complet descifrat. El e genul de om pe care toată lumea îl știe dar nimeni nu îl cunoaște,de fapt. Râde cu oricine, face oamenii să se simtă la locul lor, aduce atmosfera, o întreține, o amplifică, te face să te simți integrat. Totul decurge cu o fluență absolută atâta timp cât nu îi pătrunzi în spațiul privat și te limitezi la a fi amic de circumstanță sau pură cunoștință. Totul e, până atunci, o glumă, și ca atare poate fi trăită cu maximă naturalețe. În momentul în care te apropii, cât de puțin, jocul de lumini se sfârșește, gălăgia și agitația se transformă în liniște de mormânt, dinamismul se face static, se trage brusc cortina. Gata spectacolul, gata interacțiunea, gata tu și eu, eu și tu. Am dus pluralul prea repede în ecuație, hai să revenim la singularul plin de confort și certitudini. D. vine în viața ta și tu îi faci loc, pășiți împreună alert unul spre altul, dar apoi el se sperie, te vede din ce în ce mai bine, de la distanță, ce-i drept, în ceață, dar apoi se alarmează și decide că a fost de ajuns. Înapoi, stop cadru. M-am îndrăgostit de știința relaționării umane în care e D. un fin cunoscător, fără să îmi dau seama că a studiat-o atât de în detaliu încât știe pe de rost distanțele pe care îți permite să le parcurgi, fiind perfect capabil și dispus să îți apese pedala de frână în momentul considerat de el potrivit

anonymous-maskD.are un raft plin de măști, una mai colorată și mai migălos fabricată decât cealaltă. D. e foarte atașat de măștile lui, le consideră parte din viața lui, îl definesc, îl fac să fie cine e în ochii celorlalți, iar ceilalți contează. Până la urmă, realitatea este ce văd oamenii,  și noi facem parte din ea. Dar noi oare știm cine suntem? Oare nu e obositor să ajungi în fața oglinzii și să nu mai ai acces la raft pentru  o scurtă clipă în care ești forțat să o lași să te privească? Și eu am măști, și alții se îndrăgostesc de ele. Și tu ai măști, și cineva s-a îndrăgostit de ele.

Lasă un răspuns

