Cum să te asiguri că 2016 va fi un an bun sau despre psihoterapie

Cred că până acum v-ați apucat să vă faceți planuri pentru 2016. De la anul vreau să… de la anul o să fiu mai… La anul sigur o săăăă…

Eu sunt o persoană ce crede în dorințele de la miezul nopții din seara de Revelion. Sigur, o mare parte din îndeplinirea lor constă în faptul că îmi aleg lucruri realiste pentru care mai și muncesc apoi. Dar zic să nu distrugem magia.

happy-new-yeare28099s-eve-2016-wishes

Anul trecut nu mi-am dorit nimic altceva decât să fiu fericită. N-am mai pus condiții. Nu mi-am dorit să fiu fericită lângă cineva, făcând ceva sau obținând ceva iar asta a fost într-adevăr o decizie înțeleaptă. Uite așa.. peste noapte am devenit fericită din orice fleac, fix ca un copil.

Eh, lucrurile nu stau chiar așa.

Acum câteva luni căutam în disperare o adresă pe la Romană. Sigur, nu era greu de ajuns, dar adevărul e că mi-era teamă să ajung.  Am sunat la interfon, am urcat pe scări, m-am panicat în fața ușii și m-am gândit că aia era ultima mea șansă să fug. Dar n-am fugit. M-am așezat pe canapea și cred că aveam o poziție defensivă. Apoi Delia m-a întrebat:

-De ce ai venit la mine?

Îmi pregătisem vreo 100 de răspunsuri pentru întrebarea asta, dar tot ce am putut să zic a fost Nu sunt ok. Atunci mă condamnam foarte tare pentru că nu eram ok. Știți răspunsurile ălea tipice ale părinților cu: Ai un acoperiș deasupra capului, ai două mâini, două picioare, ce-ți mai trebuie?  Cam așa…

Despre decizie și percepția societății

0475609cb7fccd1e7a038eb496c7d211

Decizia de a începe să faci psihoterapie e grea și nu prea se ia peste noapte. Dar e un început să îți dai seama că nu ești ok și ca ai vrea să fii. Problema e că fără terapie nu prea văd cum ai putea să știi cât de bine poți fi tu cu tine.

Șigur, nu te ajută prea mult nici eticheta care se pune în jur. Oamenii nu știu foarte clar care e treaba cu psihoterapia și care e diferența între psiholog, psihoterapeut și psihiatru. Dar asta vă las pe voi să descoperiți. Nu știu de unde vine ideea că dacă te apuci de terapie ești complet sărit de pe fix, că ceva e complet în neregulă cu tine, că trebuie să fi trecut prin cine știe ce traumă majoră, altfel n-ai de ce să-ți irosești timpul. Ceea ce este complet fals.

Nimeni nu te învață să fii ok cu tine, să te înțelegi și să fii răbdător, pe de o parte, iar pe de alta terapia este și o metodă extraordinară de dezvoltare personală.

Așa că dacă îți trece prin minte că te-ar ajuta, ai grijă cu cine vorbești despre asta. Oamenii nu sunt neapărat rău intenționați ci doar neinformați. În plus, psihoterapia e despre tine. Strict.

Despre procesul terapeutic și costurile terapiei

Un prieten mă învățase așa: trebuie să faci niște413-therapy20cartoon eforturi în procesul de schimbare. Unul constă în faptul că ești acolo săptămânal, fapt din care derivă următoarele. Terapeutul tău este probabil singurul om care lucrează cu tine, te ascultă, înțelege și nu judecă, ceea ce trebuie să recunoaștem e ceva ce ne dorim cu toții.Motiv pentru care trebuie să faci și un efort financiar, ca să ai o motivație în plus pentru a încerca activ să schimbi lucrurile pentru care ai ajuns acolo.

Și probabil cel mai important lucru pe care trebuie să îl știi este că cel mai important factor în schimbare ești tu. Oricât de bun ar fi terapeutul cu care lucrezi, rezultatul final depinde de tine. Trebuie să fii convins, motivat și dedicat. Altfel îți pierzi timpul, energia și banii.

Despre ce faci acolo mai exact

p2526c3-20-11

Când mai vorbesc cu diverși oameni despre acest subiect, aud des: Nu văd cu ce m-ar ajuta să merg să vorbesc despre mine.  Răspunsul pe care le-am primit înainte de a începe terapia a fost: Îți oferă o altă perspectivă., răspuns care mă enerva teribil. Adică ce? Eu dacă am o problemă, nu pot să mă gândesc singură la toate opțiunile? Ei bine nu e chiar atât de simplu.

Și da, vorbești despre tine, dar nu ca la un interviu sau cum ai vorbi cu prietenii. Terapeutul este acolo să te ghideze ca să ajungi într-un anumit punct în care să realizezi niște lucruri. Nu-ți va consuma timpul ca să îi vorbești tu despre ce ai mâncat la prânz, dacă nu aduce o valoare în plus procesului terapeutic.

Și despre ce se întâmplă după

tumblr_nbvubacl8s1rm47dpo1_500

 

O prietenă era ferm convinsă că trebuie să faci terapie o viață pentru că mereu apar probleme noi. Nici aici lucrurile nu stau chiar așa iar explicația e simplă. O dată ce închiei cu succes terapia înseamnă că ai dobândit niște competențe să te descurci în mai multe situații. Plus că se întâmplă un lucru extraordinar, o dată ce ai mai multă înțelegere față de tine, vei căpăta răbdare și față de ceilalți iar atunci când reușești să îi înțelegi și pe alții devine mai ușor să nu te mai frustrezi, enervezi sau să te superi.

 

Am să vă las mai jos site-ul psihoterapeutului cu care am lucrat eu dar nu înainte să vă urez un an nou extraordinar, plin de satisfacție pe toate planurile!

 

www.deliacodreanu.ro 

 

 

 

Lasă un răspuns

