Să ne amintim ce e Crăciunul

Doar mie mi se pare că toată treaba asta cu Crăciunul a devenit o afacere profitabilă și că muzica cheesy, decorațiile kitchoase, filmele scoase pe bandă de Hollywood care aduc același clișeu în fiecare an, mesajele pline de fast trimise oamenilor cu care nu ai mai vorbit de un an, zâmbetele false din selfiurile cu bradul, toate fac parte dintr-un glob de ipocrizie și consumerism, dintr-o paradă a prostului gust și decadenței umane?

imagesDa, decadență, pentru că nu ne mai exprimăm sentimentele față în față, la un vin fiert, ci ne scriem urări de sănătate și fericire pe Timeline, nu ne mai dăm cadouri de Crăciun, dar dăm share la un filmuleț amuzant, nu mai suntem buni și empatici cu cei din jur în fiecare zi, ci așa, cu prilej de sărbătoare, hai acum, o zi două, cât e creștinește.  Ținem post, care om mai ține, dar dușmănim oameni, poate chiar apropiați, le dorim răul, sau cel puțin să le fie un pic mai rău decât nouă, sunt micile bucurii ale vieții când aflii că vecinul n-o duce prea bine în ultima perioadă, că I s-a zgâriat mașina, i-a murit pisica, nu i-a intrat copilul la facultate.

Am înțeles, de Crăciun totul e colorat și cu mult sclipici, și cel mai important: luminos, să se vadă din avion dacă se poate, sau chiar și de pe Lună, poate atragem și ființe extraterestre cu bucuria noastră atât de țipător exprimată. Trebuie să facem cozonaci, sarmale și multiple alte delicatese culinare cu care ne desfătăm până ajungem la urgențe, că doar doctorii ăia săracii care stau de gardă în seara de Crăciun trebuie să aibă și ei activitate, doar n-o să îi lăsăm să se plictisească. Bem vin până cădem sub masă, că așa e tradiția românească, doar nu ne abatem de la ea, că suntem buni creștini, ce mama naibii, iertați vulgaritatea, taman acum, în ajun de sărbătoare. Toate ca toate, dar până nu sacrificăm porcul, conform ritualului, până atunci nu e Crăciun. Ce reguli europene domnule, ce electrocutat, porcul trebuie să se zbată, că altfel nu ies bine cârnații, trebuie să-l înjughiem cu măiestrie, să audă tot satul că la noi în curte e sărbătoare, altfel te judecă lumea. Mergem cu capra, terorizăm tot cartierul, eventual tragem câte o înjurătură la cine nu ne primește, obiceiuri frumoase, ca de pe plaiul românesc.  Și ca să finalizăm glorios, punem poză pe Facebook cu toate cadourile pe care le-am primit, să ne asigurăm că absolut toată lumea știe cât de fericiți și iubiți suntem, nu vrem să ratăm cumva pe cineva. Tot cam cu treaba cu porcul, doar că un pic mai elegant.

Cat-costa-porcul-de-CraciunMai ține minte cineva de ce sărbătorim noi, de fapt, Crăciunul? Aaa…eu, eu! Pentru că ne dăm cadouri! Mai bine, pentru că primim cadouri! Ah, nu era asta…pentru căăăă mâncăm mult și bun. Pentru că se face curat în casă. Pentru că ne place să tăiem brazi. Pentru că cineva s-a gândit că e o idee bună să atârni bomboane în brad și asta a revoluționat lumea. Fir-ar. Niciuna din variante? Îmi pare rău să vă dezamăgesc, dar nu! Crăciunul e despre nașterea lui Iisus Hristos. Ah da? Dar eu sunt ateu, doar că îmi plăcea treaba cu decoratul and all that shit. Ups…Cam așa ceva. Nu vă închipuiți că o să vă trimit acum la biserică să pupați icoane și să vă împărtășiți copiii, cu toate că era un obicei frumos în vremurile copilăriei mele, ne mai ducea cu gândul la adevăratul scop al Crăciunului. Nu este vorba nici despre o lecție de morală, ci doar de un mic moment de conștientizare. Ar trebui să ne bucurăm de nașterea fiului lui Dumnezeu, fie ea strict simbolică sau pentru cei mai riguroși, în sensul strict al cuvântului. Este vorba despre nașterea unei idei, a unei forme de credință, a unui întreg stil de viață, bazat pe înțelegere, toleranță, iubirea aproapelui, iertare, pocăință, șansa de schimbare, altruism, sacrificiu. Mă întreb câți dintre fanaticii religioși sunt homofobi sau numesc femeile care și-au înșelat bărbatul ,,curve” , câți cred că adolescenții care ascultă rock sunt sataniști și merită să li se întâmple lucruri rele, câți nu au luat la bani mărunți și la judecat fiecare persoană din anturaj. Iar restul, care nu prea le au cu mersul la biserică și primitul preoților în casă, câți respectă aceste valori sau în ce procent le consideră importante în vreun fel.

Recunosc, nici eu nu îmi amintesc în fiecare an de ce înseamnă cu adevărat Crăciunul. Și mie îmi place să ascult colinde, să mă uit la filme siropoase în care doi actori frumoși se îndrăgostesc  tocmai de Crăciun, și eu împodobesc bradul și cumpăr cadouri pentru toți prietenii mei, dar încerc, totuși, să nu mă limitez la masca asta plină de superficialitate, și să pătrund puțin mai adânc în sensul adevărat al lucrurilor. Și nu ar trebui să fac asta doar de două ori pe an. Încerc să o fac în fiecare zi, sau aproape în fiecare zi.

2 gânduri despre „Să ne amintim ce e Crăciunul

Lasă un răspuns

